بین الملل

ملاک ایران رفتار آمریکاست/سیاست ما بازگشت به برجام است

به گزارش سیلاد، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به دعوت انجمن آسیایی (غیردولتی) متشکل از برخی صاحبنظران، سفرا و دیپلمات‌های بازنشسته آمریکایی، در نشست گفت‌وگو و تبادل‌نظر با آن‌ها حضور یافت و ضمن سخنرانی، به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

امیرعبداللهیان در این نشست با تبیین برخی چالش‌ها و مشکلات در منطقه غرب آسیا، مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی تحولات و پرونده‌های بحرانی منطقه از جمله فلسطین، افغانستان‌ و اوکراین را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان بحران افغانستان را یکی از بحران‌های ریشه‌دار در منطقه برشمرد که آثار و پیامدهای زیادی بر منطقه از جمله خطر گسترش تروریسم و بحران آوارگان و پناهجویان داشته است.

وی حضور چند میلیون پناهجوی افغانستانی در ایران را صرفا یکی از پیامدهای بی‌ثباتی در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و سایر همسایگان دانست.

اشغالگری رژیم صهیونیستی با حمایت غرب تداوم دارد

وزیر امور خارجه کشورمان تداوم تروریسم و خطر گسترش آن در منطقه را یکی دیگر از نگرانی‌ها و تهدیدات پیش روی منطقه و جهان دانست که بخش عمده آن ریشه در سیاست‌ها و مداخلات خارجی در منطقه دارد.

امیرعبداللهیان مسئله فلسطین و اشغالگری اسرائیل را بحرانی عمیق و ریشه‌دار در منطقه توصیف کرد که با حمایت غرب تداوم دارد.

او با تاکید بر حق ملت فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری، ابتکار دموکراتیک پیشنهاد شده از سوی جمهوری اسلامی ایران را راه‌حلی منطقی، حقوقی و دموکراتیک برای پایان بخشیدن به این بحران توصیف کرد.

وزیر امور خارجه ایران بحران اوکراین را یکی از چالش‌های جهانی دانست که آثاری فراتر از مرزهای ملی و منطقه‌ای دارد.

ایران جنگ را راه‌حل هیچ بحرانی نمی‌داند

وی گفت جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه حل هیچ بحرانی نه در اوکراین، افغانستان، سوریه، یمن، سودان و … نمی‌داند، فلذا معتقد است بحران اوکراین و تنش‌ها میان روسیه و اوکراین باید از طریق سیاسی و مذاکره حل شود.

امیرعبداللهیان ارسال سلاح به یک طرف جنگ را کمک به تداوم آن و نه کمک به صلح دانست و اعلام کرد که ایران به تلاش‌ها و مساعی جمیله خود برای کمک به آتش‌بس و بازگشت طرفین به میز مذاکره ادامه می‌دهد.

گفتار و رفتار دولت آمریکا در قبال ایران متناقض بوده است

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و آمریکا گفت، ایران مشکلی با ملت آمریکا ندارد، اما ملت ایران نمی‌توانند چندین دهه دشمنی دولت آمریکا علیه خود را که سابقه آن به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد علیه دولت ملی در ایران برمی‌گردد، فراموش کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین رفتار آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران را نمونه چندگانگی رفتاری و تفاوت بنیادین در گفتار و رفتار کاخ سفید دانست و گفت، گفتار و رفتار دولت آمریکا در قبال ایران همواره متناقض بوده و آنچه برای دولت و ملت ایران ملاک است، رفتار دولت آمریکا و نه گفتار آن است. دهه‌ها تجربه به ما نشان داده است که بر مبنای رفتار عینی آمریکا باید قضاوت کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت در قضیه برجام‌ آن کسی که شایسته سرزنش است، ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکاست، اما بعد از ترامپ نیز روش عملی دولت جو بایدن و استمرار تحریم‌ها و تلاش برای اعمال دشمنی مبتنی بر همان روش قبل است.

کاخ سفید همواره در ارتباط با ایران دچار خطای تحلیل و محاسبه می‌شود

امیرعبداللهیان گفت دولت آمریکا حتی همزمان با اجرای توافق اخیر برای تبادل زندانیان نیز دست به اقدامات غیرسازنده تحریمی علیه ایران زد و نشان داد که حاضر به‌ اصلاح رفتارهای غلط و ناکارآمد گذشته خود نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه کاخ سفید همواره در ارتباط با ایران دچار خطای تحلیل و محاسبه می‌شود، گفت در اغتشاشات سال گذشته نیز شاهد همین خطا بودیم. آن‌ها از یک طرف به ما پیغام می‌دادند که آماده مذاکره برای بازگشت به برجام هستیم و از طرف دیگر در رسانه‌ها اعلام می‌کردند که برجام در دستور کارشان نیست و نگاه آن‌ها به کف خیابان و انقلاب در ایران است!

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برجام نیز گفت، به‌رغم انتقاداتی که دولت ما در ایران در خصوص برخی مفاد برجام دارد، اما سیاست ما بازگشت به برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی است ولی رویکرد دولت آمریکا چندگانه و مبتنی بر بازی با زمان است. اگر دولت آمریکا جدی باشد، می‌توان در کوتاه مدت مذاکرات را جمع‌بندی کرد و آن‌گاه همه طرف‌ها به برجام و تعهدات کامل خود برگردند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد ما همواره به‌دنبال کاهش تنش در منطقه و جهان هستیم.

قرن حاضر متعلق به آسیاست

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی با اشاره به ظرفیت بزرگ قاره آسیا و این که قرن حاضر متعلق به آسیاست، گفت: سیاست ما در حوزه استقلال سیاسی نه شرقی و نه غربی است. ما همان‌طوری که استقلال سیاسی خود را به آمریکا و اروپا گره نزدیم، به هیچ کشوری در شرق نیز گره نخواهیم زد اما در راستای منافع ملی با شرق و غرب عالم ارتباط داریم.

وزیر خارجه ایران در موضوع فلسطین افزود: ما هرگز اشغالگری سرزمین تاریخی فلسطین را بر نمی‌تابیم. به راستی اگر طرفی با هر توجیهی بخشی از نیویورک را اشغال می کرد، واکنش آمریکا به اشغال بخشی از سرزمین خود چه بود؟

در این نشست تعدادی از شرکت کنندگان آمریکایی دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه ایران و آمریکا، درخواست مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن ، برجام، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بیان کردند و یا سوالات خود را مطرح کردند که به آنها پاسخ داده شد.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری سیلاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا