بین الملل

امرالله صالح: تفاوت بین داعش، القاعده و طالبان مثل تفاوت کوکا و پپسی است!

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این سیاستمدار که یکی از آخرین اعضای دولت سابق افغانستان که به نبرد با طالبان ادامه می‌دهد، این گروه ها را با دو نوشابه گازدار یعنی "کوکاکولا و پپسی" مقایسه کرده و گفت که مشابه سه گروه تروریستی ذکر شده، این نوشابه‌های پر از قند گازدار ساخت آمریکا مزه یکسانی می‌دهند.

صالح اظهار کرد: به لحاظ ایدئولوژیک تفاوت بین داعش، القاعده و طالبان مثل تفاوت بین مزه کوکاکولا و پپسی است. اگر شما برچسب‌های آنها را حذف کنید می توانید بگویید کدام یک کوکاکولا است و کدام یک پپسی؟

صالح با اشاره به توافق صلح سال ۲۰۲۰ آمریکا با این گروه که بر اساسش این شبه نظامیان با جلوگیری از ورود القاعده به اراضی تحت کنترلشان موافقت کردند، تاکید کرد که به طالبان نمی توان اعتماد کرد. این معاون رئیس جمهور سابق افغانستان استدلال کرد که طالبان تنها معتقد است که "ادبیات جهادی آنها غالب خواهد شد".

صالح روز شنبه در یک پیام صوتی با بیان اینکه طالبان مشروعیت ندارد تاکید کرد که با تسلیم شدن یا توافق با گروه طالبان موافقت نخواهد کرد. او گفت: هدف سیاسی ما این است تا به مردم افغانستان اجازه دهیم درباره ماهیت و نوع حکومت شان صحبت کنند، ما آماده مذاکرات در این زمینه استیم. اما اگر از ما خواسته شود توافق کنیم یا تسلیم شویم، این کار انجام نمی‌دهیم.

وی بار دیگر تاکید کرد که بر اساس قانون اساسی افغانستان، اکنون او سرپرست مقام ریاست جمهوری کشور است.

وی اضافه کرد: ما مشروعیت داریم، قدرتی که با زور به دست آمده مشروعت پیدا نمی‌کند.

طالبان ادعا کرد که تنها به دنبال ایجاد صلح در افغانستان و همچنین الگوی حکومتش بر اساس یک بینش محافظه کارانه از قوانین شریعت است. هر چند که سازمان اصلی طالبان به دنبال تصرفات ارضی بیشتر نیست برخی از شاخه های وابسته به آن به نظر می رسد علاقه مند به تصرف مناطق دارای جمعیت پشتون در پاکستان هستند. بر خلاف طالبان القاعده که همپیمان پر سابقه آن و "مهمان" در افغانستان بوده، و داعش، به دنبال استقرار یک به اصطلاح خلافت در کل دنیا و برای همه بشریت هستند.

۳۱۰۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا