فناوری اطلاعات

سیتروئن DS برقی توسط استارتاپ انگلستانی الکتروژنیک معرفی شد

بازسازی خودروهای کلاسیک و تجهیز آنها به پیشرانه‌های مدرن الکتریکی به یک روند پرطرفدار تبدیل شده و چند استارتاپ در این زمینه اکنون مشغول فعالیت هستند. شرکت الکتروژنیک (Electrogenic) که مقر آن در انگلستان واقع شده، یکی از این استارتاپ‎‌ها به شمار می‌رود. این کمپانی در پروژه اخیر خود به سراغ سیتروئن دی اس (DS) رفته و این خودروی زیبای فرانسوی را به پیشرانه برقی مجهز کرده است.

شاید بدانید سیتروئن دی اس یکی از زیباترین و جذاب‌ترین اتومبیل‌های ساخت بشر در کل تاریخ محسوب می‌شود. این خودروی خاص که بین سال‌های ۱۹۵۵ الی ۱۹۷۵ روی خط تولید قرار داشت، از نظر تکنولوژی و تجهیزات به کار رفته نیز پیشرو بود و به لطف سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک می‌توانست همانند زانتیا روی سه چرخ خود حرکت کند.

مدلی که الکتروژنیک پروژه خود را روی آن اجرا کرده، در اواخر سال ۱۹۷۱ تولید شده و حالا با نام DS EV Electronique شناخته می‌شود. در نمای بیرونی تغییرات قابل ذکری به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد که همه چیز دست‎‌نخورده باقی مانده است. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم خبری از اگزوز در قسمت عقب نیست! در داخل کابین نیز وضعیت کمابیش به همین منوال بوده و روکش‌های چرمی و غربیلک فرمان منحصر بفرد متعلق به سال ۱۹۷۱ هستند.

اما در بخش پیشرانه یک انقلاب بزرگ رخ داده و موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی با موتور برقی Hyper9 جایگزین شده است. این موتور توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد و با همکاری گیربکس دستی چرخ‌های محور جلو را به حرکت وادار می‌کند.

انرژی مورد نیاز DS EV Electronique توسط پک باتری ۴۸.۵ کیلووات ساعتی تامین می‌شود. به گفته الکتروژنیک با اتکا به این پک امکان پیمایش ۱۴۰ مایل یا ۲۲۵ کیلومتر مسافت وجود دارد. این پک از سرعت شارژ ۲۹ کیلوواتی پشتیبانی می‌کند و در عرض تقریبا ۲ ساعت پر می‌شود که برای یک خودروی کلاسیک برقی رقمی مناسب است.

برای افرادی که دنبال برد حرکتی بیشتر هستند، الکتروژنیک پک باتری حجیم‌تری را در نظر گرفته است. این پک در صورت پر بودن برای پیمایش ۲۰۰ مایل یا ۳۲۲ کیلومتر مسافت کفایت می‌کند.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و هندلینگ مثال‌زدنی از ویژگی‌های جذاب دی‌ اس بود. با وجود حذف موتور بنزینی، الکتروژنیک موفق شده با نصب پمپ‌های بی‌صدای برقی این ویژگی را حفظ کند.

آنطور که استیو دراموند مدیر و هم‌موسس الکتروژنیک گفته هدف از تبدیل DS کلاسیک به خودرویی برقی ارتقای خصوصیات آن است. وی اعتقاد دارد تجهیز این خودرو به پیشرانه الکتریکی با روح سواری نرم و پر از آرامش آن کاملا در تطابق بوده و بر نقاط قوت آن می‌افزاید.

شایان ذکر است الکتروژنیک پیش از سیتروئن دی اس، چند خودروی دیگر را به پیشرانه برقی مجهز کرده که از جمله آنها باید به جگوار E تایپ، ترایومف استگ، مورگان ۴/۴، هادسون کومودور، فولکس واگن بیتل و رولزرویس سیلور شَدو اشاره نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا