۴۰ ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی در کشور راهاندازی میشود
چندی پیش در مطلبی به شانس اندک ایران خودرو و سایپا برای عرضه خودروهای هیبریدی یا برقی در شرایط تحریمی فعلی نوشته بودیم، اما حالا به نظر می رسد که گروه صنعتی مپنا به تکنولوژی مربوط ساخت خودروهای برقی و هیبریدی دست یافته است و حالا یک تفاهم نامه نیز برای همکاری با سایپا در زمینه عرضه خودروهای برقی و هیبریدی خاص این شرکت (دو توان) امضا کرده است. همچنین مدیرعامل ایران خودرو نیز چند ماه پس از گروه سایپا و در شهریور ۹۹ از تمایل خود برای همکاری با مپنا صحبت کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص همکاری مپنا با خودروسازان ایرانی و فعالیتهای دیگر این گروه در حوزه تکنولوژی و تجهیزات مرتبط با برقیسازی محصولات مختلف کشورمان با ما همراه باشید:
۴۰ ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی در کشور راهاندازی میشود [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰
مراسم افتتاح و رونمایی از نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی در گروه مپنا با حضور عباس علیآبادی، مدیرعامل گروه مپنا و محمدحسین رفان، مدیرعامل مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) برگزار شد.
برای طراحی و ساخت این ایستگاه شارژ، بیش از یک سال زمان صرف شده است. توان این ایستگاه شارژ ۳.۷ کیلووات است. به گفته مدیران مکو بیشترین تعداد خودروهای برقی در دنیا از این شارژر استفاده میکنند و بالاترین تیراژ شارژرهای نصب شده در دنیا همین شارژرهای کند با توان ۳.۷ کیلوواتی است.
همچنین توان پنل خورشیدی نصب شده در این ایستگاه ۳ کیلووات است. ضمن این که ایستگاه با قرار گرفتن یک سیستم انرژی استوریج این قابلیت را دارد که برق را به شبکه هم بدهد.
قرار است ۴۰ ایستگاه شارژ تولیدشده در سال جاری در بخشهای مختلف کشور نصب و راه اندازی شود. مدیران مپنا معتقدند با نصب این ایستگاهها و فرهنگ سازی، به زودی علاقه مردم به خودروهای برقی بیشتر شده و زمینه برای استفاده از این خودروها فراهم خواهد شد.
در حاشیه این مراسم عباس علی آبادی، مدیر عامل گروه مپنا اعلام کرد، در بخش خودروهای درون سوز به رغم سابقه ۵۰ ساله، بیش از سه دهه از دنیا عقب هستیم، اما در بخش خودروهای برقی این توانمندی وجود دارد به سرعت پیشرفت کنیم و ظرف دو سال خود را به قافله جهانی برسانیم.
درحال حاضر مپنا توانایی عرضه متنوع محصولات هایتک شارژ خودرو در مقیاسها و انواع مختلف خانگی و آفشور و آنشور را که نسبت به پدیدههای طبیعی قابل حفاظت هستند، را دارد. نمونههای تا ۱۵۰ کیلووات این محصولات رونمایی شده است، اما باید اعلام شود که همین امروز مپنا دانش تولید تا ۶۰۰ کیلووات را در اختیار دارد. نمونهای که برای اتوبوس تولید شده، ۶۰۰ کیلوواتی است. اما باید باتری هم توانایی دریافت آن را داشته باشد. باتریهای جدید این توانایی را دارند.
احتمال همکاری ایران خودرو و مپنا برای ساخت خودرو برقی – شهریور ۹۹
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشستی با مدیرعامل مپنا، ضمن افتخار آفرین خواندن اقدامات و فعالیتهای انجام شده در این شرکت، عنوان کرد: «خوشبختانه مجموعه مپنا توفیقات بسیار خوبی در زمینههای مختلف صنعتی داشته است. امروز هم شاهد پیشرفتهای بیشتری در زیر ساخت تولید خودروهای برقی و برقی سازی خودروها هستیم.»
فرشاد مقیمی، افزود: «در بخش خودروهای برقی، سند و نقشه راهی در ایران خودرو به تصویب رساندیم، این انگیزه مضاعف نیز وجود داشت تا با مجموعه مپنا در راستای ارتقای دانش فنی و افزایش بهرهوری، همکاری کنیم.»
وی ادامه داد: «سرمایهگذاریهای انجام شده و ظرفیتهای موجود در شرکت مپنا، سبب میشود تا ایرانخودرو نیز با استفاده از این امکان، مسیر حرکت برای تولید خودروی برقی را با سرعت بیشتری طی کند و با بهرهمندی از این ظرفیتها پازل تولید خودروی برقی داخلی با سرعت بیشتری تکمیل شود.»
مقیمی با بیان اینکه ایران خودرو صرفا برقی کردن خودروهای سواری را در دستور کار قرار نداده، گفت: «به دلیل اینکه زمینه برقی کردن خودروهای کار در کشور مساعد است، وارد این حوزه نیز شده ایم. این موضوع میتواند خلاءهایی که منجر به درخواست برای واردات خودروی کار برقی شده را مرتفع کند. در این زمینه اولویت ما تعمیق ساخت داخل است، اما در صورت نیاز، می توانیم از شرکای استراتژیک نیز بهره ببریم.»
در ادامه این نشست عباس علیآبادی، مدیرعامل گروه صنعتی مپنا، با بیان اینکه مپنا تا امروز برای ایجاد زیرساخت در راستای فراهم کردن پذیرشِ خودروهای برقی در سامانه حمل و نقل کشور تلاش کرده، گفت: «در این زمینه ما مستعد تجاری سازی هستیم. یعنی امروز محصولاتی داریم که قابل رقابت با محصولات جهانی هستند و میتوانند در بازار داخلی یا خارجی عرضه شوند.»
وی در ادامه اذعان کرد: «در حال حاضر در مرحله بازاریابی هستیم و سعی کردیم متناسب با بازار جهانی محصولات متنوعی را ارایه دهیم.»
علیآبادی گفت: «از آنجایی که خودروی برقی در سامانه انرژی کشور نقش بسیار مهمی را ایفا میکند، اگر بتوانیم ذخیره انرژی کشور را افزایش دهیم، اقدامی راهبردی و استراتژیک صورت دادهایم.»
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا افزود: «در زمینه تولید خودروی برقی نقش اصلی را خودروسازان ایفا میکنند و ما در زمینه فراهمسازی زیرساخت با آنها همکاری خواهیم کرد و امیدواریم نتیجه همکاری این دو شرکت بزرگ، سبب رضایت بیشتر مردم شود.»
وی اظهار امیدواری کرد: «مذاکراتی در این زمینه داشتیم تا در آینده، همکاریهایمان را به صورت گستردهتر پایه ریزی کنیم تا زمینه تجاری سازی خودروی برقی فراهم شود.»
علیآبادی با اشاره به اینکه تاکنون ظرفیتهای دانش فنی و زیرساختهای لازم برای برقی کردن خودروها فراهم شده، گفت: «به عنوان مثال در زمینه باتری و ذخیره انرژی که از اهمیت بالایی برخوردار است، در حال سرمایهگذاری و آماده ارایه محصول هستیم.»
گفتنی است، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و هیات همراه، از شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و همچنین نمایشگاه دستاوردهای گروه صنعتی مپنا در حوزه برق و الکترونیک، تولید ایستگاههای شارژ برق سریع و کند و پلتفرم خودروی برقی بازدید کردند.
آغاز ساخت خودروهای برقی در مپنا [به روز رسانی] – تیر ۹۹
مدیرعامل شرکت مکو مپنا از آغاز ساخت خودروهای برقی با تولید موتورهای برقی خودرو در شرکت مپنا خبر داد.
محمدحسین رفان با اشاره به اینکه بزودی خط تولید این تجهیزات رونمایی میشود افزود: «با استفاده از این تجهیزات برای برقی سازی خودروهای در حال تولید و همچنین خودروهایی که تولید شده و اشخاص متقاضی برقی سازی آنها هستند؛ امکان پذیر است.»
وی ساخت الکترونیک قدرت و موتورهای الکترونیکی را از جمله بخشهای این پکیج دانست و گفت: «اگر خودرو از اساس برقی شود فرایند راحتتر خواهد بود، اما با رعایت استانداردها امکان برقی کردن بخشی از ظرفیت خودروهای تولید شده نیز وجود دارد.»
رفان با بیان اینکه کشورهای اروپایی پیش از راه اندازی خط تولید، خودروهای موجود را برقی کردند ادامه داد: «ما برای برقی سازی خودروهای داخلی با شرکتهای داخلی، برنامه ریزی کرده و آن را دنبال خواهیم کرد.»
مدیرعامل مکومپنا با تاکید بر اهمیت راه اندازی زیر ساختهای برقی سازی خودروها گفت: «ما درحال نصب شارژهای این نوع خودروها در کشور هستیم و آمادگی توسعه این تجهیزات را داریم البته این شارژها تاکنون در تهران و مشهد نصب شده و سپس در دیگر شهرها اجرا خواهد شد.»
وی با اشاره به وجود قابلیت تامین نیاز کشور برای ساخت این تجهیزات در مپنا افزود: «این کالا کاملا ایرانی است و ما با هماهنگی وزارت نیرو در هر منطقه امکان نصب آن را داریم البته طبق برنامه مشخص شده در هر استان دو دستگاه و در جادههای بین شهری نیز راه اندازی خواهد شد.»
رفان با اشاره به اینکه برای نخستین بار در ایران، طراحی و ساخت سیستم کنترل مرکزی خودرو برقی مبتنی بر موتور انجام شده است گفت: «طبق تفاهم نامه امضا شده با برخی شرکتهای خودرو ساز، تولید اتوبوسهای برقی تا پایان سال و خودروهای برقی تا سال آینده به بازار عرضه میشود.»
وی افزود: «سه مدل خودرو در این بخش ساخته شده که از جمله آن خودرو برقی بنزینی، برقی و هیبریدی برقی است. رفان اضافه کرد: این تکنولوژی به روزترین نوع تکنولوژی ساخت خودروهای برقی در جهان است.»
جزییات تفاهم نامه سایپا و مپنا[به روز رسانی] – بهمن ۹۸
در جریان بازدید روز گذشته مدیر عامل مپنا از شرکت خودروسازی سایپا، تفاهم نامه همکاری "توسعه و تولید خودرو الکتریکی" با هدف طراحی، توسعه، تأمین قطعات و تولید خودرو الکتریکی به امضای سیدجواد سلیمانی و عباس علیآبادی مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا و گروه مپنا رسید.
بر اساس مفاد این تفاهمنامه، شرکت های سایپا و مپنا اقدام به مشارکت و همکاری در خصوص طراحی، نمونه سازی، تست، تجاری سازی و تولید خودروهای برقی جدید با پلت فرم الکتریکی خواهند کرد.
به گفته عباس علی آبادی، در این پروژه، سایپا مسئول تامین خودرو خواهد بود و مپنا نیز تکنولوژی برقی و دو توان را در اختیار این شرکت قرار می دهد.
تکنولوژی برقی مپنا شامل موتورهای برقی قرار گرفته درون چرخ ها (Wheel hub) و نوع رایج استفاده از موتور برقی بر روی شاسی خودرو می شود.
تکنولوژی دو توان نیز شامل افزودن یک مجموعه برقی و باتری به خودروهای رایج بنزینی است که می تواند امکان انتخاب نحوه تردد بر روی برق یا بنزین را برای رانندگان فراهم آورد.
احتمال استفاده از تکنولوژی مپنا در خودروهای تاکسی [به روز رسانی] – مهر ۹۸
مپنا همچنین می خواهد این فناوری را در اختیار سازمان تاکسی رانی قرار دهد. علیرضا قنادان، مدیر شرکت تاکسی رانی تهران درباره آمادگی گروه صنعتی "مپنا" برای برقی کردن تمام تاکسی های تهران اظهار کرد: «همکاری مشترکی بین ما و گروه مپنا از مدتها قبل آغاز شده و اواخر سال گذشته جهت هماهنگی بیشتر جلسهای با حضور مدیرعامل گروه صنعتی مپنا برگزار شد.»
وی تصریح کرد: «در جلسهای که برگزار شد مهندسین این مجموعه، طرحهای خود برای برقی کردن ۸۰ هزار تاکسی تهران را ارائه کردند که قرار شد به صورت پایلوت این طرح اجرا شود و بعد از رفع نواقص احتمالی به صورت کلی اجرا شود.»
هم اکنون خودروهای هیبریدی و الکتریکی، نمایانگر یکی از جدی ترین روشهای بهره گیری از انرژیهای جایگزین در خودروها هستند که از مزایای آنها میتوان به کوچک شدن اندازه موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندههای محیط زیست اشاره کرد. پرداختن به این موضوع خودروهای هیبریدی در کشورمان با تأخیر فراوان و با جدیت کم آغاز شد، ولی با این حال، در یکی دو سال اخیر، رخدادهای مهمی در این زمینه رخ داده است.
به گفته قنادان هزینه لازم و زمان اجرای پروژه نهایی افزودن کیت هیبریدی به خودروهای تاکسی روشن نیست و جزییات این پروژه به زودی اعلام می شود. با این حال چندی پیش در خبری هزینه لازم برای کیت هیبریدی و برقی گروه مپنا بین ۲ تا ۸ هزار دلار اعلام شده بود.
این درحالیست که با افزوده شدن کیت هیبریدی در خودرو آزمایشی پژو ۴۰۵، شتاب این خودرو به حدود ۷.۳ ثانیه بهبود یافته و از مصرف سوخت و آلایندگی نیز به شکل چشمگیری کاسته می شود. امکان تردد پاک درون شهری نیز در صورت شارژ بودن باتری های خودرو وجود خواهد داشت.
براساس اطلاعات مندرج در وب سایت شرکت مپنا، اولین نمونه این سامانه بر روی محصول ایران خودرو نصب و مورد آزمایشهای پیمایش، سرعت، شتاب و شیب قرار گرفت. این نمونه به یک سامانه محرک داخل چرخ (In-wheel drive) مجهز شده است که امکان حرکت خودرو در هر دو حالت بنزینی/برقی را فراهم میکند. این خودرو از شارژر AC با توان ۶.۶ کیلووات بهره می برد، برد مسافتی خودرو در داخل شهر ۱۵۷ کیلومتر و به صورت ترکیبی حدود ۲۱۰ کیلومتر است. سرعت بیشنه آن نیز به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. ظرفیت باتری خودرو ۲۸ کیلووات بوده و توانایی بازگشت انرژی به باتری در هر دو حالت برقی و بنزینی (regenerative) در هنگام ترمز گیری و… را دارد.
مهندس قریشی از شرکت مپنا در گفتگو با دیجیاتو از کسب دانش لازم برای تولید خودروهای هیبریدی در کشور خبر می دهد. به گفته ایشان تکنولوژی مربوط به استفاده از موتورهای برقی درون چرخ ها هم اکنون توسط مپنا توسعه یافته است و موتورهای برقی مربوطه نیز در داخل کشور تولید می شوند.
به گفته قریشی در شرایط فعلی حتی تامین باتری های مربوط به این فناوری نیز تقریبا بدون مشکل انجام می شود و امکان ساخت خودروهای هیبریدی به صورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک وجود دارد، چرا که مپنا به تکنولوژی بالای کنترلی که می تواند عملکرد موتورهای بنزینی و برقی را با یکدیگر تنظیم نماید، دست یافته است.
این شرکت همچنین مشغول انجام مذاکراتی با شرکت های تولید کننده خودرو برای افزودن کیت هیبریدی خودروها به خط تولید است. همچنین توسعه شارژ های خانگی و شارژ های عمومی برای شارژ خودروهای برقی نیز انجام گرفته و چند روز قبل نیز شاهد افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در محوطه برج میلاد بودیم.
بدین ترتیب به نظر می رسد که سرانجام دانش لازم برای توسعه خودروهای هیبریدی در کشور بدست آمده است و حالا امیدهایی برای تولید انبوه این خودروها در ایران به وجود آمده است.
زیرساختهای تبدیل خودروهای موجود به مدلهای برقی فراهم شد [به روز رسانی] – مهر ۹۸
عباس علی آبادی در حاشیه بازدید وزیر نفت از کارخانجات مپنا، اظهار کرد: «در جلسهای که با وزیر نفت داشتیم قرار شد در چند زمینه مشخص مطالعات جدی را آغاز کنیم. برای برخی مسائل هم قرار شد بررسی صورت گیرد.»
وی با تاکید بر اینکه مهمترین خواسته وزیر نفت از مپنا این بود که مپنا در زمینههای هایتک فعالیت کند اظهار کرد: «در حال حاضر کشور به تکنولوژی هایتک نیازمند است و انحصار آن در اختیار چند شرکت بینالمللی قرار دارد. مپنا پذیرفت طرح جامعی را برای این کار انجام دهد و قطعا به نتیجه خواهد رسید.»
مدیرعامل مپنا ادامه داد: «مپنا زیرساختهای لازم برای تکنولوژی هایتک را در اختیار داشته و معتقدیم که نیازهای صنعت برق را در همه زمینهها تامین خواهد کرد.
علی آبادی با اشاره به موتورهای دور متغیر گفت: از جمله تواناییهای مپنا موتورهای دور متغیر است که میتواند جانشین خوبی برای ماشینهای با راندمان پایین باشد. در زمینه واتراینجکشن که میتواند برنامه جدید وزارت نفت باشد وزیر نیرو ماموریتی را به مپنا داد که مپنا کاملا توانایی آن را دارد.»
وی ادامه داد: «همچنین برای پمپهای سرچاهی برای تامین فشار لازم برای افزایش عملکرد چاهها ماموریتی به مپنا داده شد که به طور جدی آن را دنبال خواهیم کرد.»
آمادگی مپنا برای ایجاد زیرساختهای لازم برای تبدیل ماشینهای موجود برقی
مدیرعامل مپنا در ادامه با اشاره به پیشنهاداتی که مپنا به وزیر نفت ارائه کرده گفت: «پیشنهادی در زمینه استفاده از خودروهای برقی که میتواند جانشین خوبی برای خودروهای بنزینی باشد ارائه کردهایم تا بتوانیم از این طریق میزان صادرات بنزین را افزایش دهیم.»
علی آبادی با بیان اینکه برقی سازی در خودرو کاملا اقتصادی است، گفت: «میتوان این کار را بدون افزایش هزینه برای مردم و همچنین بدون دریافت یارانه انجام داد. از این طریق میتوان حمل و نقل شهری را سازماندهی و بنزین صرفه جویی شده را صادر کرد.»
به گفته وی مپنا کلیه طراحیهای لازم را برای ایجاد زیرساختهای تبدیل ماشینهای موجود به برقی انجام داده است.
پیشنهاد مپنا در زمینه صادرات برق
مدیرعامل مپنا با بیان اینکه پیشنهاد دیگر مپنا صادرات برق بود گفت: «قرار شد این موضوع به صورت دقیقتر مورد بررسی قرار گیرد. از جمله ظرفیتهای کشور برای تامین نیاز و درآمدزایی و ایجاد شغل، تبدیل گاز به برق و صادرات آن است.»
به گفته علی آبادی مباحثی نیز در زمینه توسعه میادین کرنج و پارسی نیز انجام شد و وزیر نفت کاملا موافق بود. البته مدتهاست که مذاکره در این زمینه در حال انجام بوده و ما آماده برای امضای قرارداد هستیم.»
آمادگی مپنا برای برقی کردن راه آهن تهران – مشهد
علی آبادی با اشاره به عملکرد مپنا در تامین تجهیزات ناوگان گفت: «ماهانه ۳ تا ۴ لکوموتیو توسط مپنا تولید میشود. به نظر من قطارها باید برقی شوند که در این راستا قراردادی با وزارت راه در خصوص برقی کردن راه آهن تهران – مشهد داشتیم که از آنجایی که قرار بود سرمایه آن توسط چینیها تامین شود پروژه با کندی پیش میرود.»
وی با تاکید بر اینکه تولید خودروی برقی جدید کار سادهتری نسبت به تبدیل خودروهای موجود است گفت: «بیش از دو سال است که در زمینه تبدیل خودروها مطالعه میکنیم. برای ایجاد ظرفیت همه باید بسیج شوند. همه کارخانههای خودروسازی ظرفیت ما هستند. البته ما بنا نداریم جای کسی را بگیریم.»