کمیسیون تجارت فدرال آمریکا خرید MGM توسط آمازون را زیر ذرهبین میبرد
کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) روز جمعه تحقیقاتی را درباره خرید شرکت MGM توسط آمازون آغاز کرد تا از نهایی شدن معامله تا پایان کار این پرونده که ممکن است بیش از ۶ ماه طول بکشد، جلوگیری کند. این کمیسیون در تحقیقات خود به دنبال شناسایی رد پای رفتارهای ضدرقابتی خواهد بود.
به گزارش منابع خبرگزاری The Information، کمیسیون تجارت فدرال تحقیقات مفصلی را آغاز کرده تا شرایط تصاحب MGM به دست آمازون را بررسی کند. مقامات این کمیسیون نگرانند که این معامله بهصورت غیرقانونی جایگاه آمازون را نه فقط در بخش تولید محتوا بلکه در زمینه عرضه کالا و خدمات تقویت کند.
آمازون اوایل خرداد اعلام کرد که با پرداخت مبلغ ۸.۴۵ میلیارد دلار MGM را به زیرمجموعه خود اضافه میکند. ولی گزارشها از همان زمان حاکی از آن بودند که کمیسیون تجارت فدرال و وزارت دادگستری آمریکا تصمیم گرفتهاند که FTC را مسئول پرونده بررسی این معامله قرار دهند. مسئول پرونده قراردادهای حوزه رسانه معمولا وزارت دادگستری است، اما چون FTC از سالها قبل در تحقیقات پیرامون آمازون تجربه دارد، این پرونده به آنها محول شده است.
به گزارش منابع آگاه، تحقیقات فعلی FTC درباره آمازون روی سیستم ردهبندی محصولات و تبلیغ محصولات خود آمازون تمرکز دارد. موضوع دوم احتمالا بهصورت جدیتر در یک بسته قانونی توسط کنگره بررسی میشود. این بسته قرار است قدرت بیحدوحصر شرکتهای بزرگ فناوری را کنترل کند.
پرونده جدید FTC ظاهرا توسط دو گروه هدایت میشود. واحد اجرایی فناوری روی موضوعات کلیتر در بحث مقابله با انحصار میپردازد و گروه دوم که پیشتر در پروندههای حوزه انرژی و چند صنعت دیگر سابقه داشته، قرارداد MGM را بررسی خواهد کرد. از اعضای سایر گروهها هم دعوت شده تا بهصورت داوطلبانه در این تحقیقات مشارکت داشته باشند.
اقدام کمیسیون تجارت فدرال در مجموع نشان میدهد که آنها آماده مقابله با هر گونه ادغام و خرید شرکتهای بزرگ هستند. اتخاذ این رویکرد از سوی FTC چندان غافلگیرکننده نیست، چون با آمدن دولت بایدن، «لینا خان» به ریاست این کمیسیون منصوب شد که از فعالترین چهرهها در پروندههای ضدانحصار است.