استانها

رهاسازی آب در هورهای خوزستان نیازمند مصوبه ی دولت/ تنها ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدها قابل برنامه ریزی است

قاسم سلیمانی شلتوکی عصر امروز در جمع خبرنگاران آبادانی اظهار کرد: هنوز موضوع قطعی نیست و همچنان پیگیر هستیم، بایستی تلاش شود تا نامه برای تصویب از طریق سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت برود.

*کاهش ۱۴ میلیارد مترمکعبی آب پشت سدها

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ی چرایی ممنوعیت کشت شلتوک در خوزستان افزود: امسال با خشکسالی بسیار بسیار شدیدی مواجهیم و یکی از مشکلات ما نیز رسیدن آب کارون به آبادان و خرمشهر است لذا تصمیم گرفته شد تا متناسب با آورده مان یعنی حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب آب موجود در پشت سدها و حدود ۲ میلیارد متر مکعب آبی هم که از این پس و تا پایان شهریور ماه به آن اضافه می شود برنامه ریزی کنیم البته از این میزان تنها حدود ۷ میلیارد و۹۰۰ میلیون مترمکعب آن قابل برنامه ریزی است که حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد متر مکعب آن مربوط به بخش کشاورزی اعم از کشت فصلی، جایگزین، تابستانه و پائیزه است، شرب مردم، نخیلات و دامهای سبک و سنگین از جمله گاومیش ها است حال به هر میزان که کشت شلتوک انجام شود از میزان سهمیه ی یاد شده کم می شود و آب مورد نیاز به مقدار لازم و کافی به مناطق پائین دستی نمی رسد.

وی از افزایش میزان شوری آب که نه قابل مصرف مردمی و نه دام و کشاورزیست به عنوان یکی دیگر از دلایل جلوگیری از کشت شلتوک در استان نام برد و تصریح کرد: بایستی از کشت شلوتک جلوگیری کنیم تا از ابتدا تا انتها آب قابل شرب و مصرف برای مردم، نخیلات و دامها برسد اگر این کار نشود برنامه عقب می افتد و به مشکل برمی خوریم از رسانه ها هم برای اجرایی شدن این برنامه که برای رفاه مردم طراحی شده کمک می خواهیم.

*با تخطی در مصرف مازاد از آب برنامه ریزی شده آب به پائین دست نمی رسد

وی یادآور شد: در سال ۹۷ خشکسالی سختی داشتیم که متعاقب آن ممنوعیت کشت شلوتک اعمال شد. در سال ۹۸ سیل آمد و در قسمتی خوب شد و حجم برنج کاری بالا رفت شرایط در سال ۹۹ نیز خوب بود اما در سال جاری با توجه به مواجه با کمی آبی ناشی از کمی بارشها، از ۳۱ میلیارد مترمکعب آورده آب و ذخیره ی پشت سدها به حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب رسیدیم و این یعنی ۱۴ میلیارد مترمکعب کسری آب داریم. از این ۱۷ میلیارد مترمکعب تنها ۷ الی ۸ میلیارد مترمکعب آن قابل برداشت است و مابقی رسوب است و یا برای نیروگاه مورد استفاده قرار می گیرد و یا غیر قابل استفاده است بنابراین ما برای حداکثر ۸ میلیارد مترمکعب آب بایستی برنامه ریزی کنیم و چاره ای جز این نداریم و هر تخطی و تخلف در مصرف مازاد از آب برنامه ریزی شده، سبب نرسیدن آب به مناطق پائین دستی همچون آبادان و خرمشهر می شود و با بالا رفتن شوری آب، کشاورزی هم تحت شعاع قرار می گیرد و مشکل ایجاد می شود و لذا چاره ای جز صرفه جویی آب به صورت ممنوعیت کشت شلتوک نداریم.

*واگذاری اختیارات ادارات کل به منطقه آزاد اروند الزامی و قانونی است

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود درباره ی تفویض اختیارات ادارت به منطقه آزاد اروند یادآور شد: تبصره ی ب ماده ۶۵ قانون برنامه ی ششم گفته است که ادارات بایستی اختیاراتشان را به منطقه آزاد و ویژه تفویض کنند، امروز هم در جریان نشست کارگوه تسهیل و رفع موانع تولید در منطقه آزاد اروند یکی دو مورد پیش آمد که مصوب کردیم تا اختیارات از سطح استان به منطقه آزاد اروند تفویض شود که از جمله آن می توان به اختیارات سازمان صمت اشاره کرد. غیر از بحث ثبت سفارش که در اختیار منطقه آزاد است بایستی مابقی اختیارات نیز در اختیار منطقه آزاد قرار بگیرد. درباره ی واگذاری اختیارات شهرکهای صنعتی آبادان و خرمشهر نیز از سوی سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند نیز درخواستی شد که مورد بررسی و قرار می گیرد.

*تکمیل سدهای بالا و پائین دست بهمنشیر ۱۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد

سلیمانی دشتکی، درباره ی تصمیمات اتخاذ شده برای رفع مشکل بی آبی در شهرستانهای آبادان و خرمشهر گفت: در این باره کار بزرگی در آبادان و خرمشهر انجام شده است. حدود یک هفته ی قبل ای.سی آب در این شهرستانها بالای ۸ تا ۱۰ هزار میکروموس بود اما اکنون ای.سی آب در آبادان به ۲ هزار و در خرمشهر به ۳ هزار میکروموس رسیده است. رهاسازی آب از پشت سدها در این باره بسیار موثر بوده و کار بزرگتری که انجام شد ادامه ی ساخت سد چوئبده در بهمنشیر و سد مارد در کارون بود که در این رابطه نامه ای از وزیر کشور گرفتیم به عنوان ستاد بحران برای سازمان برنامه و بودجه که عدد مناسبی حدود هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان تقاضا دادیم که در حال طی مراحل است. امیدوارم بتوانیم این اعتبار را بگیریم و اگر چنین شود برای همیشه مشکل شوری و ای.سی آب در این مناطق حل می شود.

*سرعت بخشی به احصاء موانع تولید در خوزستان و تلاش برای رفع آنها

وی درباره ی برنامه ریزی انجام شده به جهت رفع موانع در استان خوزستان در سالی که از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها نامگذاری شد، افزود: قانون تسهیل و رفع موانع، قانون بسیار محکمی است و امسال هم بنا بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت و رفع موانع تولید، ما به طور هفتگی در استان جلسات ستاد تسهیل را داریم. این ستاد دیروز در مرکز استان و امروز نیز در منطقه آزاداروند تشکیل جلسه داد.

وی اظهار کرد: به سرعت در تلاش برای احصاء موانع تولید در سطح استان هستیم و با لذا در قالب نشست های متعدد و با حضور خود متقاضیان و دستگاههای مربوطه به بررسی مشکلات و پیگیری آنها می پردازیم و آن دسته از مسائلی که در استان قابل حل است تصویب می کنیم و آنهایی که در سطح ملی هستند در قالب مصوبه برای ستاد ملی تسهیل می فرستیم.

۴۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا