فناوری اطلاعات

رصد توییتر | نحوه اجرا و مزایای فوق‌العاده پایش توییتر

معمولا در کشور ما روال به این ترتیب است که شبکه های اجتماعی چند سالی محبوب مخاطبان می‌مانند و پس از گذشت مدتی، جایگاهشان را به رقیبانشان می‌دهند. فیس بوک، تلگرام، لاین و وی چت، پلتفرم‌های محبوبی بوده‌اند که ‌حالا کم‌رونق‌تر شده‌اند. اینستاگرام هم همینطور. بحث فیلتر شدنش بارها مطرح شده و احتمالا اگر سود کلان اوپراتورها از این پلتفرم نبود، تا حالا فیلتر شده بود.

اند ‌اما توییتر داستانش فرق دارد. توییتر علی‌رغم اینکه از همان ابتدا فیلتر شد، یکی از پایه‌های دنیای ارتباطات مجازی بوده و هست؛ چرا که محلی است برای انتشار دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و اعتراضات. گویی مردم جایی پیدا کرده‌اند که می‌توانند حرف دلشان را بی‌پرده و بدون رودربایستی‌های مرسوم بگویند. آن‌ها بخشی از خودشان (که در هیچ‌جا فرصت بروز آن را ندارند) را در توییتر ابراز می‌کنند، به همین خاطر هیچ فیلتری نمی‌تواند پیوند آن‌ها را با این شبکه اجتماعی قطع کند.

در این شرایط چیزی که برای مدیران کسب‌وکارها، صاحبان برند و مدیران روابط عمومی مهم است، توجه به پست‌های کاربران در این شبکه اجتماعی است. توییت‌های کوچکی که اثر بزرگی می‌گذارند و گاه طوفانی به پا می‌کنند، موسوم به طوفان توییتری. همین مسئله اهمیت رصد توییتر را دو چندان می‌کند.

منظور از رصد توییتر چیست؟

رصد توییتر یعنی جست‌وجوی محتواهای مرتبط با برند و محصولات ما در میان هزاران توییت‌ها. در حال حاضر، پس از موضوعات داغ سیاسی و اجتماعی، مهم‌ترین موضوعاتی که در توییتر خیلی زود تبدیل به ترند می‌شوند، نظرات کاربران درباره برندها و محصولات و خدمات آن‌‌هاست. احتمالا بارها طوفان‌های توییتری پیرامون برندهای بزرگ را شاهد بوده‌اید که اگر واکنش به‌موقع این برندها نبود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد می‌شد. سوال اینجاست که این برندها چگونه فرایند رصد توییتر را انجام می‌دهند؟

نحوه رصد توییتر

در سطح وب ابزارهایی هستند که به شکل تخصصی روی سوشال لیسنینگ یا همان شنیدن شبکه های اجتماعی تمرکز دارند. این ابزارها محتوای شبکه های اجتماعی را بررسی می‌کنند و از میان میلیون‌ها پیام، محتوایی که مد نظر شماست را برای شما گردآوری می‌کنند.

به عنوان نمونه نیوزباکس یکی از قدرتمندترین این ابزارها در وب فارسی است. با نیوزباکس می‌توانید پس از انتشار هر محتوایی که نام برند، محصولات، خدمات یا حتی نام رقبای شما در آن به کار رفته، باخبر شوید و در صورت لزوم به آن واکنش نشان دهید.

بدین ترتیب محتوایی در توییتر منتشر نمی‌شود، مگر آنکه شما از آن باخبر باشید. این اطلاع داشتن به شما قدرت تصمیم‌گیری و اتخاذ واکنش درست و به‌هنگام را می‌دهد.

چرا باید توییتر را رصد کنیم؟

اگر صاحب کسب‌وکار باشید یا مدیر یک استاتاپ، احتمالا اهمیت داشتن اطلاعات را به خوبی درک می‌کنید. یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعات، مخاطبان و مشتریان شما هستند. این اطلاعات خط مشی واحد توسعه محصول و واحد دیجیتال مارکتینگ را مشخص می‌کند و به واحد روابط عمومی کمک می‌کند تا با دانش و آمادگی کافی به استقبال بحران‌ها برود.

با اطلاعاتی که با رصد توییتر به دست می‌آورید می‌توانید:

  • بحران‌های روابط عمومی را مدیریت

اغلب بحران‌ها موقعی از کنترل خارج می‌شوند که برندها در جریان انتشار توییت منفی نیستند. بسیاری از کاربران بدون اینکه شما را منشن کنند، توییت می‌زنند و اگر دیر بجنبید، به زودی توییت‌ها سراسر شبکه های اجتماعی را فرامی‌گیرند و شما وقتی متوجه می‌شوید که تاثیرشان را بر برندتان گذاشته‌اند.

در این شرایط مهم‌ترین چیز سرعت عمل است؛ به موقع در جریان قرار بگیرید، حضور پیدا کنید و واکنش مناسب نشان دهید. این تنها راهی است که می‌تواند مثل آب روی آتش، شرایط را تغییر دهد و بحران را به نفع شما تمام کند.

۲- محصول و خدماتتان را توسعه دهید

حتی بزرگ‌ترین برندهای دنیا هم همواره محصولات و خدماتشان را بهبود می‌دهند. مهم‌ترین راهنمای آن‌ها برای این کار اطلاعات بازار است.

اینکه دقیقا چه ویژگی‌هایی باید به محصولتان اضافه کنید یا چه قسمتی را بهتر است حذف کنید، را می‌توانید از مخاطبانتان بپرسید. آن‌ها هر روز با محصول شما سروکار دارند و از آن استفاده می‌کنند و خیلی وقت‌ها بهتر از خود شما راه‌حل‌هایی برای بهبود آن ارائه می‌کنند.

با رصد توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی به راحتی به نیاز و انتظار مخاطبان دسترسی پیدا می‌کنید و کلی ایده‌ی بدیع و جدید درباره‌ی چگونگی بهبود محصولتان به رایگان دریافت می‌کنید.

۳- عملکرد رقبا را زیرنظر بگیرید:

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در دنیای کسب‌وکار، داشتن مزیت رقابتی است. تا زمانی که به خوبی رقبای خود را نشناسید و از نزدیک فعالیت‌های آن‌ها را زیر نظر نگیرید، نمی‌توانید با ارائه یک مزیت، گوی سبقت را از آن‌ها بربایید.

زیر نظر گرفتن عملکرد رقبا یک فایده‌ی مهم دیگر هم دارد. شما را قادر می‌کند، بدون صرف هزینه‌، از استراتژی‌های موفق یا ناموفق آن‌ها استفاده کنید. اقدامات موفقیت‌آمیز آن‌ها را انجام دهید و تجربه‌های شکست‌خورده‌ را تکرار نکنید. بدین ترتیب شما بدون انجام یک تجربه، اطلاعات گران‌قیمت آن تجربه را به دست می‌آورید.

علاوه بر این، می‌توانید به توییت‌های مشتریان‌شان توجه کنید و جایی که پاسخ درست و به موقعی به آن‌ها نمی‌دهند، مثل یک فرشته نجات ظاهر شوید و به آن‌ها بگویید که شما دوای دردشان را دارید.

۴- با مخاطبان تعامل کنید:

تعامل همیشه راه چاره کسب‌وکارهاست! اغلب مشتریان ترجیح می‌دهند حین انتخاب یک محصول، سراغ برندی بروند که قبلا با آن یک تعامل و ارتباط هر چند کوچک داشته‌اند. با توجه به اهمیت این موضوع، شما می‌توانید با هدف قرار دادن کلماتی مثل نام محصولات، نام خدمات و حتی نام رقبا، در شرایط مناسب با مشتریان خودتان ارتباط برقرار کرده و در ذهن مخاطبان ماندگار شوید.

کلام آخر

برای افزایش سهم بازار شما نیاز به اطلاعات دارید. رهبری بازار سهم کسب‌وکارهایی است که می‌توانند از اطلاعات به‌روز و دست‌اول استفاده کنند. از طرف دیگر باکیفیت‌ترین اطلاعات نزد مشتریانی است که با محصولات و خدمات شما در ارتباط هستند. شما می‌توانید از نظرات آن‌ها استفاده کنید و با تکیه بر آن محصولات و خدمات خود را بهبود دهید.

توییتر یکی از جاهایی است که می‌تواند اطلاعات بازار را به شما بدهد و رصد توییتر فرایندی است که با کمک آن می‌توانید اطلاعات مناسب را جمع‌آوری و طبقه‌بندی کنید. از طرف دیگر زمان واکنش مناسب را به شما نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند از برندتان محافظت کنید.

پیشنهاد می‌کنم همین حالا رصد توییتر را به صورت رایگان با نیوزباکس امتحان کنید. کافی است سرچ کنید نیوزباکس. در صفحه اصلی سایت نیوزباکس، روی نسخه دمو کلیک کنید و یک هفته رایگان نیوزباکس را امتحان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا