جایگاه سیستم هوایی اطفا حریق در کشور
به گزارش خبرآنلاین از کردستان :آریان علاقبند در گفتگو با خبرآنلاین گفت: غنای طبیعت زاگرس خصوصا در استان کردستان سبب شده هرساله به سبب گرمای هوا از عمد و یا غیر عمد شاهد آتش سوزی ده ها هکتار از جنگل ها و گونه های با ارزش گیاهی باشیم.
وی افزود: ایران بزرگترین ناوگان هلیکوپتری نظامی و غیرنظامی خاورمیانه را در اختیار دارد و گستردگی عملیات بالگردی در سراسر کشور نهادینه شده اما تعداد بالگرد های ویژه عملیات امداد و نجات(دارای قابلیت اسلینگ و مهار آتش سوزی) در کشور محدود بوده و این در حالی است تعدادی از بالگرد ها در استان ها ثابت بوده و در برخی از استانها این عملیات به صورت ۱۵ روزه بین آنها تقسیم میشود.
وی بیان کرد: در کنار سازمان هایی مثل جمعیت هلال احمر که متصدی امر امداد و نجات هوایی هستند شرکت های خصوصی نیز در ایران وجود دارند که دارای هلیکوپترهای تخصصی هستند که کارشان آتشنشانی هوایی و دارای بسکت های مخصوص حمل آب هستند که توسط متخصصین داخلی طراحی و تولید شده اند که قطعا نباید از ظرفیت آنها غافل شد.
این متخصص حوزه پرواز معتقد است: پرواز برای مقابله با آتش سوزی جدا از اینکه پروازی سخت و خطرناک محسوب میشود دارای هزینه های بالایی بوده و نیازمند پرداخت هزینه های بالگرد و هواپیما توسط سازمان بانی این امر به یگان ها و شرکت های خدمات هلیکوپتری است و علاوه بر هزینه های بالا – در مورد زمانبندی اعزام باید گفت که هر ساعت پرواز بالگرد برای عملیات هایی مثل اطفا حریق و… نیازمند یک الی دو روز کار توسط متخصصین فنی جهت آماده سازی بالگرد برای پرواز میباشد.
۴۶