تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی
مسئولین صنعت خودروسازی نه تنها در دولت فعلی که در تمامی دولتهای گذشته همواره وعده تولید یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابلقبولی برخوردار باشد را مطرح کرده و تاکنون نیز هیچکدام موفق نشدهاند وعده مذکور را عملیاتی کنند. به نظر میرسد یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابلقبولی برخوردار باشد به رویایی دور از دسترس برای ما ایرانیان تبدیل شده است. این رویای ملی به خصوص در طی ماههای پایانی فعالیت دولتها مطرح می شود تا بلکه کارنامه آنها را کمی بهبود بخشد.
دولت دوازدهم نیز از این قائده مستثنی نبوده و اخیرا فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو از برنامهریزی این شرکت برای تولید یک خودروی ارزان ایرانی خبر داده است.
با توجه به گفتههای مدیرعامل ایرانخودرو به نظر میرسد این گروه خودروسازی قصد دارد با استفاده از پلتفرمهای مشترک هزینه تولید خودرو را به میزان قابلقبولی کاهش داشته و یک خودرو ارزانقیمت را در تیراژ بالا راهی بازار کند. خودرویی که البته هنوز مشخص نیست چه زمانی راهی بازار خواهد شد.
اجازه دهید یادآور شویم که پراید و پژو ۴۰۵ جیالایکس درست با همین وعده به بازار کشورمان راه یافتند. خودروهایی که دیگر در خط تولید نبوده و جان بسیاری از ایرانیها را گرفتند. این خودروهای داخلی سازی شده پرتیراژ در حال حاضر به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه از خطوط تولید خودروسازان خارج شدهاند.
با این اوصاف بسیاری از کارشناسان شرایط فعلی صنعت خودروسازی را برای تولید یک خودرو ارزان ایرانی که بتواند استانداردهای ایمنی و رفاهی را پاس کند و تیراژ تولید بالایی نیز داشته باشد مناسب نمیدانند. تجربه نشان داده است خودرویی که در کشور ما بتواند لقب باکیفیت را از آن خود کند گرانقیمت نیز خواهد بود.
جالب است بدانید چندی پیش رضا نجفیمنش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان نیز با تایید این نکته گفته بود که تولید یک خودرو ایرانی باکیفیت که بتواند استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را پاس کند، حداقل ۶ هزار دلار هزینه خواهد برد. با در نظر گرفتن نرخ فعلی دلار این خودرو حتما از برچسب قیمتی بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان برخوردار خواهد بود.
این در حالیست که سال گذشته اخباری از طرح تولید یک خودرو سایز کوچک (کلاس A) توسط ایران خودرو در فضای رسانه ای کشور منتشر شد که حکایت از تولید داخل و الگوبرداری از پلت فرم رنو کوئید داشت.
این خودرو در صورت عرضه قرار است به جای موتور رنو از پیشرانه سه سیلندری که اخیرا معرفی شده استفاده نماید اما نکته مهم در خصوص تولید چنین محصولی باز هم به قیمت تمام شده این خودرو باز می گردد.
در واقع گروه رنو نیسان علیرغم تسلط بر مهندسی محصولات اقتصادی و برخورداری از بازار مناسب برای فروش جهانی تاکنون نتوانسته نسخه نسبتا ایمن از رنو کویید را با قیمتی کمتر از ۹۰۰۰ دلار روانه بازار نماید و از این رو به نظر می رسد که حتی بیان قیمت تمام شده ۶۰۰۰ دلاری نیز برای تولید یک محصول ارزان و ایمن توسط ایران خودرو، دور از واقعیت باشد.