فناوری اطلاعات

چگونه از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نوبت بگیریم؟

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نزدیک به یک دهه است که با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی و تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها راه‌اندازی شده‌اند. از این دفاتر می‌توان جهت طرح دعاوی حقوقی، خانواده، تجدیدنظر، دادخواهی و … بدون مراجعه به محاکم یا دادسراها استفاده کرد. از ابتدای سال ۹۹ با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، سامانه‌ای جهت دریافت نوبت به صورت آنلاین از تمام دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور رونمایی شده است.

این سامانه به همت کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و در راستای ارتقای کیفیت ارائه خدمات توسط دفاتر و تکریم ارباب رجوع طراحی شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. متقاضیان خدمات الکترونیک قضایی می‌بایست قبل از مراجعه حضوری به این دفاتر، از طریق سامانه مذکور اقدام به اخذ نوبت نمایند.

افراد با استفاده از «سامانه نوبت دهی اینترنتی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی» می‌توانند از تمامی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور براساس استان، شهرستان، کد/نام دفتر، نام مسئول دفتر و تلفن به صورت آنلاین نوبت دریافت کنند. این نوبت دهی براساس نوع خدمات متقاضی مانند تنظیم دادخواست یا شکواییه، اظهارنامه، پیگیری و … بوده که پس از ثبت نام در آن می‌توان روز و ساعت مراجعه را مشخص کرد.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

پس از ورود به این سامانه ابتدا بایستی ثبت نام کنید. برای این کار بایستی از طریق نوار بالای صفحه، روی «ثبت نام کاربران» کلیک کنید.

ثبت نام دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

حال پنجره جدیدی نمایش داده می‌شود که بایستی شماره موبایل‌تان را وارد و ملیت خود را انتخاب کنید. سپس با وارد کردن کد امنیتی نمایش داده شده روی «عضویت» کلیک کنید.

نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

در پنجره جدید نوبت به ورود اطلاعات شخصی از قبیل نام و نام خانوادگی و کد ملی می‌رسد. همچنین بایستی رمز عبوری را برای خود تعیین کنید تا در مراجعات بعدی به این سامانه از آن بهره ببرید.

جهت تایید شماره موبایل شما نیز کد تاییدی برای‌تان ارسال شده است که بایستی آن را وارد نمایید. حال با انتخاب گزینه «تایید و تکمیل ثبت نام»، در صورت صحت اطلاعات وارد شده نوتیفیکیشنی با عنوان «تبریک حساب کاربری شما ایجاد شد» برای‌تان نمایش داده می‌شود و وارد سامانه می‌شوید. همچنین پیامکی برای‌تان ارسال شده که در آن نام کاربری و رمز عبورتان نوشته شده است. نام کاربری همان شماره موبایلی است که وارد کردید و رمز عبور نیز همانی است که در مرحله قبل تعیین کردید.

نوبت دفاتر قضایی

حال بایستی مجددا به صفحه اول سایت بازگشته و از طریق نواری که در وسط صفحه تعبیه شده، با انتخاب نام استان، شهرستان، موضوع خدمت مورد نظر یا حتی نام مدیر دفتر یا شماره دفتر خدمات قضایی و انتخاب کلید جستجو نسبت به یافتن دفتر خدمات قضایی مورد نظر خود اقدام کنید.

در صورتی که کد دفتر یا مسئول دفتر را وارد نکنید، براساس شهر و موضوع خدمت متقاضی، فهرستی از دفاتر به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با توجه به فاصله مکانی خود از دفتر مربوطه، یکی از آن‌ها را با کلیک روی «دریافت نوبت»، انتخاب کنید.

سپس در این مرحله نوبت به تعیین زمان مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی می‌رسد. با انتخاب هر یک از روزهای هفته که با دایره سبز رنگ مشخص شده، باکس جدیدی در پایین آن ظاهر می‌شود که می‌توانید ساعت مراجعه خود را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید.

همچنین در این صفحه آدرس و شماره تلفن دفتر ذکر شده و روی نقشه نمایش داده شده است تا به راحتی بتوانید به آن مراجعه کنید.

در صورتی که تمامی مراحل به درستی انجام شده باشد، به شماره همراهی که در هنگام ثبت نام آن را وارد کرده‌اید، پیامکی که حاوی اطلاعات وقت تعیین شده و دفتر مورد نظر است، برای شما ارسال می‌شود.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

همچنین می‌توانید با مراجعه به قسمت نوبت‌های من، نوبت‌هایی که در دفاتر خدمات قضایی رزرو کرده‌اید را مشاهده کرده و در صورت تمایل نسب به چاپ رسید نوبت یا حذف آن اقدام کنید. هنگام مراجعه به مرکز بایستی تصویر رسید نوبت‌دهی را به همراه داشته باشید. همچنین ارائه کارت ملی هم‌زمان با رسید نوبت‌دهی به دفتر الزامی است.

توجه داشته باشید در صورتی که در زمان تعیین شده به دفتر مراجعه نکنید، نوبت شما لغو شده و در پایان روز کاری برای‌تان پیامکی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه در یک هفته آتی امکان دریافت نوبت به صورت الکترونیکی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را نخواهید داشت.

لازم به ذکر است برای استفاده از خدمات الکترونیک قضایی نیاز به کد «ثنا» دارید و در صورتی که آن را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید از اینجا با روش ثبت نام و دریافت کد ثنا آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا