عقبنشینی توییتر در برابر هند: مامور محلی رسیدگی به شکایات معرفی شد
پس از آنکه دولت هند مصونیت حقوقی توییتر را به خاطر عدم تبعیت از قوانین جدید فناوری اطلاعات این کشور لغو کرد، حالا توییتر میگوید مامور ویژه رسیدگی به شکایات را مستقر کرده و تا هشت هفته دیگر دفتری در هند افتتاح میکند.
توییتر امروز فردی به نام «وینای پراکاش» را بهعنوان مامور پاسخگویی به شکایات معرفی کرد و روشهای ارتباط با او را مطابق قوانین جدید هند به اطلاعات مقامات این کشور رساند. توییتر همچنین گزارش مربوط به تبعیت از قوانین را که از جمله دیگر ملزومات مقررات جدید بود، به دولت هند تحویل داد.
هند چند روز پیش با صدور حکمی مصونیت حقوقی توییتر در قبال نشر محتواهای کاربران را لغو کرد. دلیل این اتفاق عدم رعایت قوانین جدیدی بود که در ماه فوریه معرفی شد و از اواخر ماه مه به اجرا درآمد. سایر غولهای دنیای فناوری مثل گوگل، فیسبوک و تلگرام تغییرات لازم برای تبعیت از این قوانین جدید را انجام داده بودند، با این حال توییتر از اجرای آنها خودداری میکرد.
قانون مصونیت حقوقی به شرکتهای دنیای فناوری اجازه میدهد سکویی برای نشر محتواهای کاربران باشند، بدون اینکه بابت نشر این محتواها مورد مؤاخذه قرار بگیرند. مسئولان توییتر بدون این مصونیت شخصا مسئول انتشار این محتواها تلقی میشدند، بنابراین عملا ادامه فعالیت در هند ممکن نبود و همین مسئله باعث شد توییتر خودش را با قوانین جدید وفق دهد.
مقامات هند در یکسال اخیر درخواست حذف صدها پست در فیسبوک و توییتر را داشتهاند. شبکههای اجتماعی در واکنش به قوانین جدید هند پیرامون نقض حریم خصوصی و آزادی بیان کاربران ابراز نگرانی کرده بودند، اما هند مدعی بود که این شرکتها با عملکرد خود حاکمیت دیجیتالی دولت محلی را نقض میکنند.
هند میخواهد کنترل بیشتری روی اطلاعات و فعالیتهای کاربران در فضای آنلاین داشته باشد. با این حال، بازار پرجمعیت این کشور یکی از بازارهای کلیدی اکثر شرکتهای بزرگ به حساب میآید و آنها نمیتوانند به همین راحتی از فعالیت در هند صرفنظر کنند.